مجله الکترونیکی
[ نسخه آزمایشی ]
کد خبر : ۲۴۳۹۱
زمان انتشار : ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷

من باید اولین باشم عزیزم”؛ نگاهی به فیلم جنجالی خانه دختر کاری از شهرام شاه حسینی

شهرام شاه حسینی کارگردان ۵۶ ساله ی سینما و تلویزیون که سابقه ی دستیار کارگردانی فیلم «سگ کشی» بهرام بیضایی را در کارنامه اش دارد، این بار به سراغ فیلمنامه ی چالش برانگیز پرویز شهبازی با نام «خانۀ دختر» رفته است.

به گزارش  شهرام شاه حسینی کارگردان ۵۶ ساله ی سینما و تلویزیون که سابقه ی دستیار کارگردانی فیلم سینمایی «سگ کشی» به کارگردانی بهرام بیضایی را در کارنامه اش دارد، این بار به سراغ فیلمنامه ی چالش برانگیز پرویز شهبازی با نام «خانۀ دختر» رفته است.شهبازیِ نویسنده و کارگردان این روزها نیز فیلم «مالاریا» را روی پرده ی نقره ای دارد. حال داستان خانۀ دختر از این قرار است: سمیرا با بازی رعنا آزادی ور در یک روز مانده به عروسی اش به طرز مشکوکی فوت می کند و حال دو دوست هم دانشگاهی اش با بازی باران کوثری و پگاه آهنگرانی به دنبال کشف راز عجیب و غریب مرگ او هستند که در این میان …

خانه دختر کاری از شهرام شاه حسینی محصول سال ۱۳۹۳

باید گفت که هنر و اثر هنری باید فرزند زمانه ی خود باشد حال اگر بنا به هر اتفاقی، اثر در زمان خودش پخش و روایت نشود از روح زمانه جا می ماند و مسلماَ تأثیرگذاری اش به مراتب بسیار کمتر خواهد بود، متاسفانه خانۀ دختر اسیر همین داستان است. این فیلم قربانی ممیزی و سانسورهای بسیاری شده و همین موضوع به فیلمنامه ی شهبازی خدشه های بسیاری وارد کرده و آن را فاقد انسجام لازم می کند. به حدی که مخاطب بعد از پایان فیلم ذهن اش همچنان سرشار از حفره های فراوان است و با سوالاتی بی جواب سالن را ترک خواهد کرد. البته که در روزگاری که پایان باز، میراث سینمای اصغر فرهادی است، نویسنده فیلم بیان می کند که به تعداد تماشاگرانش برداشت های متعدد از فیلم وجود دارد و تفسیر و تأویل تا ابد می تواند ادامه داشته باشد.

در سینمای ایران هر گاه فیلمی توقیف می شود بعد از رفع توقیف با وجود تغییرات کم و زیاد آن، سیل عظیمی از مخاطبان از هر سنی برای دیدن فیلمی توقیفی روانه ی سینماها می شوند. حال شاید در زمانی که فیلم در موعد مقرر خود و با رعایت قواعد مشخص اکران می شود این میزان رغبت را برای دیدن از سوی مخاطبانش نداشته باشد. جالب است که توقیف چند ساله ی فیلم بر تابو بودن موضوع اصلی صحه می گذارد و این روزها خودِ امر توقیف به گیشه ی فیلم می تواند کمک کند.

خانۀ دختر روایت جامعه ای است که در گذار از سنت به مدرنیته دچار مشکلات فراوانی می شود. در حالی که لایه های بیرونی جامعه میل به مدرن شدن دارند اما لایه های زیرین آن همچنان در تحجر و عقب ماندگی خود مانده اند و به شدت سعی بر تأکید و حفظ آن دارند، به حدی که بقیه ی جامعه را به عقاید منحط خود تشویق و ترغیب می کنند.

جامعه ای که از روزهای اول بلوغ نوجوان سعی بر پنهان کردن ساده ترین و پیش پا افتاده ترین تغییر حالات جسمی، روحی و روانی او دارد، سال ها بعد در زمان ازدواج اش از او می خواهد شخصی ترین و خصوصی ترین موضوع زندگی اش را جار بزند، به همگان اعلام کند و مهر تأیید صد آفرین بگیرد و همین یعنی بزرگ ترین تناقض!

سمیرا دانشگاه می رود، به شیوه ی امروزی لباس می پوشد، نگاه آلوده ی سرایدار و رفتار مشکوک پدر را تاب می آورد، دم نمی زند اما باید به مرد آینده اش پاسخگو باشد و این بدگامیِ دنیای سنتی است. منصور شوهر سمیرا، با بازی تکراری و کلیشه ای حامد بهداد متمول است، مغازه دارد، ماشین چند صد میلیونی سوار می شود اما وقتی با سمیرا صحبت از غیرت می شود از او درخواست می کند که هر آن چه که ممکن است برایش حساسیت برانگیز شود از او پنهان کند این یعنی رواج پنهان کاری در روابط!

پدر سمیرا با بازی جا افتاده ی بابک کریمی، بی اطمینان به فرزندانش گویی حتی از مرگ نا به هنگام دختر در آستانه ی ازدواجش برای جلوگیری از آبروریزی در خانواده و محله، خیلی هم ناراحت و ناراضی نیست و به راحتی نظاره گر سوگواری و اشک های در سکوت دختر جوان و پسر خردسالش برای خواهر تازه درگذشته شان است و در آخر خانواده ی منصور که می خواهند تأیید حرف مگو را از دکتر زنانی که سابقه ی معاینه ی دختران فامیل را دارد بگیرند، بدا به حال چنین جامعه ای!

نت نوشت : منبع
ارسال نظر
( انصراف از پاسخگویی )
مرا از نظرات بعدی با خبر کن
مرا فقط از پاسخ به نظرم با خبر کن
کلید را به سمت چپ بکشید

اولین دیدگاه را برای این مطلب ارسال کنید.

فریبرز ناطقی الهی

بازسازی مناطق زلزله زده شروع شده است؟! شمارا به خدای احد نکنید اینکار را!

زلزله کرمانشاه علی نصری

علی نصری

پس‌لرزه‌های درونی