مجله الکترونیکی
[ نسخه آزمایشی ]
کد خبر : ۲۴۱۸۷
زمان انتشار : ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹

گفت و گو با علیرضا شجاع نوری

قصه به دلم ننشیند، بازی نمی کنم!

به گزارش  به اعتقاد بسیاری از اهالی هنر علیرضا شجاع نوری بازیگری است بی حاشیه که تمرکزش را صرفا روی حرفه خود می گذارد. چه زمانی که به عنوان تهیه کننده فعالیت می کند و چه زمانی که به عنوان بازیگر مقابل دوربین می رود. حتی مدتی پیش هم اجرای یک برنامه سینمایی را برعهده […]

به گزارش  به اعتقاد بسیاری از اهالی هنر علیرضا شجاع نوری بازیگری است بی حاشیه که تمرکزش را صرفا روی حرفه خود می گذارد. چه زمانی که به عنوان تهیه کننده فعالیت می کند و چه زمانی که به عنوان بازیگر مقابل دوربین می رود. حتی مدتی پیش هم اجرای یک برنامه سینمایی را برعهده داشت که به دلیل برخی مسائل از برنامه جدا شد.
برخلاف برخی که تمام تمرکزشان روی حواشی این حرفه به ظاهر جذاب است، شجاع نوری یکی از هنرمندانی است که نگاه جدی و ویژه ای به هنر دارد.
او سالهاست که در سینما به عنوان تهیه کننده و بازیگر فعالیت کرده است. از جمله فیلم های: باغ های کندلوس، فرش باد، سربداران، تردید، روز واقعه، شیر سنگی و بی بی چلچله.
وی این روزها فیلم «نگار» را روی پرده سینما ها دارد. فیلمی که نخستین تجربه همکاری اش با رامبد جوان است و بسیار هم از این همکاری خرسند است. اما بهانه ما با او چیز دیگری است. وی قرار بود که در سریال «آنام» به کارگردانی جواد افشار حضور داشته باشد که به دلایلی بازی اش در این کار منتفی شد.
از این رو   با او گفت و گویی درباره این سریال و فعالیت های اخیرش داشته ایم که در ادامه می خوانید:

 

 در ابتدا بگویید که علت جدا شدنتان از سریال «آنام» چیست؟
– روزی که برای بازی در این سریال صحبت کردم، فکر می کردم که برای مهرماه بازی ام در این سریال تمام می شود. اما با توجه به اینکه من دو فیلم سینمایی در دست تهیه دارم، برنامه ریزی کرده بودم که بازی در این سریال را مهر به پایان برسانم و بعد دو فیلم سینمایی را آغاز کنم.
پس تنها دلیل اینکه از بازی در این سریال انصراف دادید، همین بود!
– بله. اتفاقا خیلی هم دلم سوخت و خیلی دوست داشتم تا با این گروه همکاری کنم. به این دلیل که هم فیلمنامه سریال را دوست داشتم و هم تیمی که این سریال را می سازند.
قرار بود چه نقشی در این سریال بازی کنید؟
– اسم نقشم امید بود که یکی از شخصیت های محوری این سریال است.
  اطلاع دارید که کدام یک از بازیگران جایگزین شما شدند؟
– نه بی خبرم.
گفتید که دو فیلم سینمایی در دست تهیه دارید. خودتان هم قرار است در این فیلم ها بازی کنید؟
– نه من ترجیحم این است در کاری که تهیه می کنم، بازی نکنم.
چه جالب! چون برخی از سرمایه گذاران و تهیه کننده ها و کارگردانان دوست دارند در کار خود مقابل دوربین هم بروند.
– من شخصا بر این باور نیستم که وقتی به عنوان تهیه کننده در یک پروژه حضور دارم، مقابل دوربین هم بروم.
درباره این دو فیلم سینمایی هم توضیح می دهید؟
– یکی از فیلم ها «باران تابستانی» است که احتمالا عنوان آن تغییر خواهد کرد. دیگری هم «نسبیت خاص» نام دارد.
کدام کارگردان ها قرار است این دو فیلم را مقابل دوربین ببرند؟
– مونا زندی کارگردان «باران تابستانی» است و امیر صراف ها هم فیلم «نسبیت خاص» را می سازند.
به عنوان بازیگر قرار نیست در کاری حضور داشته باشید؟
– سریال که اصلا. چون نیاز به زمان زیادی دارد و اولویت من در حال حاضر تهیه این دو فیلم است.
به بازی در سریال های تلویزیونی علاقه ندارید که کمتر در این زمینه فعالیت می کنید؟
– واقعیت این است که من باید قصه به دلم بنشیند تا بازی در آن کار را بپذیرم. بنابراین تلویزیون و یا سریال و نمایش خانگی تفاوتی برای من ندارد. در هر مدیومی می توان کار خوب و یا بد انجام داد. لذا خود کار باید به دل من بنشیند.
اما این تصور به وجود می آید که شما بیشتر به فعالیت در سینما علاقه دارید تا تلویزیون. حتی برنامه ای را هم که در شبکه چهار اجرا می کردید، مربوط به سینما بود.
– تلویزیون را می توان به عنوان یک رسانه رو به افول دانست. حتی دنیا هم این حقیقت را ثابت کرده است. بنابراین ربطی به علاقه به سینما و یا تلویزیون ندارد. من با تلویزیون سالها کار کرده ام. اگر کار خوبی باشد انجام می دهم. برنامه سینمایی هم که نام بردید، خوب بود و کار کردم.
  البته در یک مقطعی هم این برنامه را رها کردید!
– خب با آن شکلی که مدنظرم بود، هماهنگی نداشت.
البته قابل تحسین است که شما برنامه ای را که فکر می کردید حرف تازه ای برای مخاطبانش ندارد، به احترام آنها رها کردید.
– من دوست دارم حرفی را بزنم که خودم به آن فکر کنم و از دل خودم برآید. از روی نوشته و اگر از داخل گوشی به من بگویند راحت نیستم.
با توجه به نوع بازی ای که دارید و نگاه جدی و حرفه ای که به هنر دارید، این توقع به وجود می آید که بیشتر از این فعالیت کنید. دلیل کم کاری شما در این حرفه صرفا فیلمنامه است؟
– بله واقعا تا با نقش و فیلمنامه خودم ارتباط برقرار نکنم، بازی نمی کنم. همانطور که پیش از این هم گفتم، سینما و یا تلویزیون فرقی ندارد. باید نقش و قصه و تیم را دوست داشته باشم.
با توجه به صحبت های شما یعنی شرایط در سینما هم تا این حد مهیا نیست که شما در سینما هم کم کار هستید؟
– متاسفانه باید بگویم بله. در سینما هم شرایط چندان خوب نیست.
شما فیلم «نگار» را در اکران دارید. قطعا این کار با معیارهای شما همخوانی داشته که بازی در این فیلم را پذیرفتید؟
– بله. تجربه بسیار دلنشینی برای من بود.
از این تجربه و همکاری با رامبد جوان هم می گویید؟
– از ابتدا که پیشنهاد این فیلم شد و تا انتهای کار که اکران شد، برای من تجربه جذابی بود. ممنونم از این بابت از آقای جوان. این فیلم حال و هوای تازه ای در سینمای ایران است و جذابیت خاص خودش را دارد. بازی در این فیلم برای من هم تازگی و جذابیت خودش را داشت و من خیلی خوشحالم که در این تجربه سهمی داشتم. به نظر من این فیلم با فیلم های دیگر بسیار متفاوت است و فکر می کنم هر کسی که این فیلم را می بیند، خوشحال و متعجب بیرون می آید.
پیش از این تجربه همکاری با رامبد جوان را داشتید؟
– خیر. ما پیش از این صرفا با هم معاشرت کرده بودیم.
شرایط کار در تلویزیون که مشخص است. اما به نظر شما شرایط تهیه کنندگی در سینما چگونه است. چون این روزها هر کسی که سرمایه گذار یک کار می شود، عنوان تهیه کننده را هم در آن کار دارد!
– متاسفانه در چند سال گذشته شرایط اینگونه بود. سواد و تخصص هنری و آشنایی با سینما جزو آخرین معیارها بود. ولی اخیرا درباره این معیارها سخت گیری هایی صورت می گیرد. تهیه کننده های اصیل هم کمر بسته اند به صیانت از وجهه و اهمیت این حرفه. من هم امیدوارم که این اتفاق در سینما رخ بدهد و تهیه کنندگی از حالت یک تدارکات چی پولدار که قبلا بود، دربیاید و به عنوان صاحب یک اندیشه و صاحب ذوق در مدیریت کار باشد. یعنی پول داشتن خصیصه تهیه کنندگی نباشد.
این قضیه به قدری جدی شده بود که بازیگران هم چه در سینما و چه در تلویزیون باید با اسپانسر سر صحنه می رفتند!
– شرایط مالی که همواره با مشکلاتی روبرو بوده است. اما اینکه از بازیگر خواسته شود تا با خودش سرمایه گذار سر یک کار بیاورد، اینها همه به عدم مدیریت درست و تخصصی تهیه کننده برمی گردد. بازیگر یا مناسب نقش هست و یا نیست. به همین خاطر اگر واقعا استعدادها و توانایی ها ضابط انتخاب ها شود، با این مشکلات روبرو نخواهیم شد.
به خصوص اینکه برخی سرمایه گذارها در انتخاب بازیگر و حتی در فیلمنامه نیز دخل و تصرف دارند و نظرات و خواسته های خودشان را به گروه تحمیل می کنند!
– قطعا همین طور است. وقتی شما نسبت به کاری که می سازی، تعصب نداشته باشی، هر کسی می تواند با پول تغییراتی در کار ایجاد کند. به همین دلیل نتیجه کار با ارزش نیست.
شما در کارهایی که حضور داشتید، با این مشکلات روبرو نشده اید؟
– من همواره تلاشم بر این است که بهترین را از ظرفیت عواملی که به کار گرفته می شود، استخراج کنم و بهترین محصول را ارائه بدهم. البته ممکن است در این راه موانعی هم وجود داشته باشد که گاهی با مدیریت درست می توان رفع کرد. به نظر من تهیه کننده خوب کسی است که ماموریت خودش را این بداند که از همه عوامل بهترین خروجی را استخراج کند.

بانی فیلم : منبع
ارسال نظر
( انصراف از پاسخگویی )
مرا از نظرات بعدی با خبر کن
مرا فقط از پاسخ به نظرم با خبر کن
کلید را به سمت چپ بکشید

اولین دیدگاه را برای این مطلب ارسال کنید.

بهاره مقدم

برایمان بمان سردار، تا ابد، باهمین لباس خاکی و چهره تازیانه خورده از آفتاب سرزمین کارمانیا و شام، بی جناح!و اخم های درهم کشیده ای که اشداء علی الکفار است!

زلزله کرمانشاه فریبرز ناطقی الهی

فریبرز ناطقی الهی

با کدام منطق می‌گویید بازسازی مناطق زلزله‌زده شروع شد؟